KATÓLSKA KIRKJAN, Tórshavn, Føroyar  (Faroe Islands)

FØROYSKT · ENGLISH
Vitja kirkjuna  · Tiltøk  · Tíðindi  · Ljósmyndir  · 75 ár í Føroyum  · Franciskanasystrar  · Trúgv  · Bøn

Tíðindi

Påske 2018
Kirkjuráð
Kirkjuskattur
Fastetid 2
Fastetid 2018
Julenat 2017
Advent 2017
Kunning um føstu
Prestar 2018
Bereskab

 

SINNOPSKORNIÐ

 

Fastetid 2018


 

 

Der er slet ingen tvivl om det: et menneske der elsker nydelse, der søger efter magelighed, der flygter fra alt, som lugter af lidelse, der er usædvanlig bekymret, der giver ondt af sig, der bebrejder andre, der bliver utålmodig over det mindste, som ikke passer dets hoved - sådant et menneske er kun kristent af navn. Han vanærer sin kristne tro, for Jesus Kristus har sagt: “Hvis nogen vil følge efter mig, skal han fornægte sig selv og tage sit kors op og følge mig.” Disse ord af Skt.Johannes Vianney, sognepræst i Ars, fra hans askeonsdagsprædiken om bodfærdighed er inspireret af Jesu visdom, da Han sagde i slutningen af bergprædikenen: “Enhver, som hører disse ord og ikke handler efter dem, skal ligne en tåbe, der har bygget sit hus på sand. Og skybruddet kom, og floderne steg, og stormene suste og slog imod det hus. Og det faldt, og dets fald var stort.” Ved at lytte til Jesu ord og handel efter det er at bygge sit hus på den fasteklippe, hvor ingen flod og storm kan styrte det ned.


Fastetiden, denne hellige og nåderige tid i kirkeåret, er en tid for angerfuld bøn, samvittighedsransagelse og anger. Den er en tid til at bygge ens hus på den lidende Kristi faste klippe, hvor ingen flod og storm kan styrte det ned, en tid der forbereder os til at møde den opstandne Kristus, Han, der tilfredsstiller vort hjertes dybeste længsel.


Fastetiden er en tid, en nåde Gud skænker os til at angre og bekende vore synder, gøre bod ved at faste, bede og give almisse. Angre og bekendelse af synd er yderst vigtige i det kristne liv. Vi er syndere og begår desværre synd, dvs. vi bryder familiepagten med Gud, vor kærligheds- og omsorgsfulde Far i himlen. både alvorligt gennem dødsynd og mindre alvorligt gennem de lettere tilgivelige synder Vi kan ikke på ingen måde betragte synd som enten ikke-eksisterende eller uden betydning. Synd er virkelig. Den adskiller os fra Gud og fører os i den modsatte retning, nemlig mod helvede. Det er derfor, Gud sendte sin eenbårne Søn for at frelse os fra vore synder og dens konsekvenser. For at rette op på vore synder er ægte angre absolut nødvendig, dvs. at angre og bekende dem for Jesus Kristus i bodens sakramente/skriftmål. Jeg er til rådighed for fejringen af dette sakramente hver søndag fra kl.9,45-10,45. Eller kan du lave en aftale med mig for skriftemålet. Her skal jeg minde jer om de andet bud af Kirkens seks bud, som siger, at man skal fejre sakramentet mindste een gang om året


Paul Marx,omi

sognepræst





Bede- og fastedag for freden i Den demokratiske Republik Congo og i Sydsudan - fredag den 23.februar


Efter angelusbønnen søndag den 4. februar meddelte pave Frans, at han ønsker markering af en bede- og fastedag for verdensfreden og især for freden i Den demokratiske republik Congo og i Sydsudan.


Det sker på baggrund af Pavens – og manges – bekymring for fortsættelsen og optrapningen af konflikter rundt omkring i verden. Særligt nævnt er konflikterne og den medfølgende vold i Den demokratiske Republik Congo og i Sydsudan. Krige i Afrika bliver let glemt og overset, måske fordi de ikke synes at udgøre en fare for verdensfreden. Ikke desto mindre er der mange mennesker der uden for mediernes opmærksomhed lider under dem og derfor længes efter fred.


Vold og ufred står de fleste af os magtesløse overfor. Pave Frans sætter ord på denne rådvildhed ved på alles vegne at spørge: ”Hvad kan jeg gøre for freden?” Han fortsætter: Helt sikkert kan vi bede, men ikke kun dette: Enhver kan konkret sige ”nej” til den vold i det omfang, den afhænger af ham eller hende.”


Vi vil i menigheden markere denne dag med at fejre messen samt korsvejsandagt for pavens intention.




Husk:


Korsvejsandagt hver fredag i fastetiden kl.19,30 i kirken.


Menighedsrådsvalg søndag den 18.marts, hvor der skal vælges 4 medlemmer ud af en kandidatliste på 14. Det er ganske pragtfuldt, at så mange er villige til at stille op som kandidat. Det er glædeligt!