KATÓLSKA KIRKJAN, Tórshavn, Føroyar  (Faroe Islands)

FØROYSKT · ENGLISH
Vitja kirkjuna  · Tiltøk  · Tíðindi  · Ljósmyndir  · 75 ár í Føroyum  · Franciskanasystrar  · Trúgv  · Bøn

Tíðindi

Påske 2017
Barmhjertighed...
Fastetid 2017
Prædiken, julenat
Advent 2016
Kunning um føstu
Prestar 2017
Guds husholdere
Beredskab...

 

 

FASTETID 2017

 

Fastetidens budskab er evangeliets, ja, hele biblens budskab, det budskab, som Gud allerede i 3.Mosebog befalede sit udvalgte folk: “I skal være hellige, thi jeg er hellig”(3.Mos.11,44). Apostlen Peter gentager dette i sit første brev(1.Pet.1,16). Jesus understreger denne befaling to gange i evangeliet: “Vær I fuldkomne som jeres himmelske Fader er fuldkommen”(Matt.5,48) og “Vær I barmhjertige ligesom jeres himmelske Fader er barmhjertig”(Luk.6,36). Med andre ord skal vi være ligesom som Gud selv er. Men du vil måske protestere, at det er umuligt. Ja, det er umuligt for os mennesker, men for Gud, er alle ting mulige (Matt.19,26).
Vi skal huske, at på grund af vor dåb er vi ikke længere bare almindelige mennesker, ikke bare Guds skabninger, men Guds sønner og døtre, Gud Kongens sønner og døtre. Derfor skal vor opførsel i enhver henseende afspejler denne kendsgerning.


I dåbens sakramente er vi indlemmet i helligheden selv, Jesus Kristus. Dvs. at vi i bund og grund er hellige. Men denne hellighed skal vokse og gøres synlig i vort liv. Hvordan det? Med at elske som Gud elsker. Ægte kærlighed er ægte hellighed. Ægte kærlighed, at elske som Gud elsker, er at ville den andens bedste i enhver henseende for den andens skyld uden betingelser eller grænser. Som apostlen Paulus skriver til sine elskede kristne i Kolossæ: “Ifør jer...inderlig barmhjertighed, godhed, ydmyghed, sagtmodighed, tålmodighed; bær over med hinanden og tilgiv hinanden, hvis den ene har noget at bebrejde den anden; ligesom Herren tilgav jer, således skal også I gøre!”(Kol.3,12-13).


Jesus befalede sine disciple, at de skal elske hinanden, som han (Han er Gud!) elsker dem. Denne er ikke noget ideal at stræbe efter. Nej! Den er en klar befaling fra vor krigerkonge, som fører os i krigen mod helvedes magter. Og som loyale soldater adlyder vi ham. Han har udstyret os med den nødvendige styrke til at besejre Satan og hele dens hær, nemlig, Helligånden - Guds kærligheds ild.


I denne fastetid og tiden derefter lad os være meget bevidste om, at vi er hellige mennesker i kraft af vor indlemmelse i Kristus. Ud fra denne bevidsthed skal vi dagligt træffe det vigtigste valg i vort liv - at ville være en helgen.




Paul Marx,omi

sognepræst

 

 

Messer i fjernsyn

Palmesøndag den 9.april og igen Himmelfartsdagen torsdag den 25.maj kommer færøsk fjernsyn for at optage messen og sende den samme dag kl.16. Det er vigtigt, at vi møder talstærk op til begge messer. Dog ikke blot til disse to messer, men til enhver søndagsmesse. Vi skal huske, at messen er den tilbedelsesform, som Gud selv har givet os. Messen er højdepunktet i det kristne liv. Når vi er til den hellige messe og tager del i den med hele vort hjerte, mærker vi os selv som ægte mennesker, for vi er skabt til at tilbede og lovprise Gud. Når vi gør det, som vi er skabt til at gøre, er vi mennesker efter Guds hjerte.


Optagelse

1.påskedag optages Janus Dam Guttesen i Den katolske Kirkes fulde fællesskab ved modtagelsen af firmelsessakramente og den hellige kommunion under søndagsmessen.


Loppemarked, som blev afviklet lørdag den 18.marts, indbragte kr.18,201.00. Pengene er gået ubeskåret til Caritas Danmark til fordel for de fattige bønder i Myanmar.

 

 

 

Guðstænastur á páskum í Mariukirkjuni