KATÓLSKA KIRKJAN, Tórshavn, Føroyar  (Faroe Islands)

FØROYSKT · ENGLISH
Vitja kirkjuna  · Tiltøk  · Tíðindi  · Ljósmyndir  · 75 ár í Føroyum  · Franciskanasystrar  · Trúgv  · Bøn

Tíðindi

Pinse 2019
Påske 2019
Fastetid 2019
Julenat 2018
Advent 2018
Kirkjuráð
Kirkjuskattur
Kunning um føstu
Prestar 2019
Bereskab

 

SINNOPSKORNIÐ

 

Pinse 2019

 

 

 

Selv om dette skrives efter pinsesøndag, er vi i pinsetid eller Helligåndstid, som varer intil Jesu Kristi genkomst ved verdens ende. Dette skal ikke blot forståes liturgisk men også historisk. Siden de store begivenheder omkring Jesus, der skete ca.1990 år siden i og omkring Jerusalem, er mennesket og dets historie radikalt ændret. Ved Jesus Kristus er der kommet et reelt håb om, at alt ondskab kan overvindes og fjernes og at ægte fred kan herske mellem alle mennesker. Der er kommet en ny kraft i verden - Guds ubetingede kærlighed, Helligånden, Gud selv, som fører mennesker til hele sandheden.

 

Målet med livet er den totale tilfredsstillelse af den dybe længsel efter evig og ubegrænset salighed og glæde i Gud. Denne længsel opnåes i himlen, hvor vi ser Gud ansigt til ansigt. “Der, hvor jeg er, skal I også være”, sagde Jesus til disciplene natten før sin død. At miste livets mål er helvede, en evig tilstand af total ærgrelse over at at have mistet den fuldkomne salighed og glæde med Gud for evigt på grund af ens egen skyld. Helvede er en evig tilstand af ubeskrivelig had og rædsler. Og helvede er en virkelighed.


Vi har kun et liv på jorden for at nå målet. Derfor er det ganske indlysende, at dette burde og skal være vort første og største anliggende i alt det, vi foretager os. Desværre er det ikke altid sådant. Vi mærker så ofte vor syndighed, svaghed, blindhed og magtesløshed. Men Guds Ånd kommer os til undsætning. Han fører os til Jesus Kristus, som gør os stærkere end alle helvedes magter. Men dette sker ikke automatisk. Gud banker på døren til vort hjerte og beder os om at lukke ham indenfor. Det er så overordentligt vigtigt, at vi virkelig er os bevidste om målet med vort liv. “Vær ædru og våg;...” skriver Peter i sit første brev. Lad os gøre dette. God Helligåndstid.


 

Paul Marx,omi

sognepræst




Familiedag 2019

Som udløber af den økumeniske aften, der siden 2006 holdes hver tirsdag aften efter påskesøndag, er der planlagt at holde en økumenisk familiedag. Selve dagen finder sted tirsdag den 9.juli fra kl.10-18 med familieaktiviteter og fra kl.20-23 med ungdomsaktiviteter. Stedet er Perlan/Reinsariið. Der tilbydes gratis suppe kager kaffe te og saft i løbet af dagen. Hver kirke og kirkelige forsamling er bedt om at passe aktiviteter i to timer. For os er det fra kl.13 til 15. Vi er sammen med dem fra Lívdin. Og vi er bedt om at stille op med 5 personer samt at bidrage med 4-5 kager og nogle gevinster til bingo. Jeg vil bede jer, der har tid og kræfter til at stille op eller at bage en kage eller at bidrage med en gevinst om at henvende jer snarest til sr.Marisa enten per email: sktmaria@olivant.fo eller telefon: 315386. På forhånd mange tak.



Menigheds valfart

Som jeg nævnte i den sidste udgave af Sinnopskornið, har vi tanker om at igen holde en menighedsvalfart. Jeg nævnte også, at en mulig valfartssted kunne være Magnus kirkeruin i Kirkjubøur. Som det står lige nu efter at have kontaktet de rigtige mennesker på stedet, ser det ud til, at intet er i vejen for, at vi kan valfarte til Magnus kirkeruin og fejre messen i selve ruinen.


Jeg havde nævnt søndag den 18.august som en mulig dato, men jeg tror en bedre dato vil være søndag den 1.september.


Hav valfarten i jeres tanker og forbøn og bed især for, at Gud vil sørge for behageligt og tørt vejr den dag.


Jeg ønsker jer alle en god og behagelig sommer fyldt med Guds varme og glæde.Glem ikke, at alt vi foretager os skulle føre os nærmere Jesus Kristus, den eneste vej til Faderen i himlen, som er meningen med med livet.


Paul Marx,omi